Jessica ღ Linus ღ Agnes ღ Fredrik

Direktlänk till inlägg 7 maj 2011

Ren lathet eller bara dum i huvudet?

Av Jessica - 7 maj 2011 16:56

En tanke som slog mig medan jag pratade med Sofia i telefonen är att när man läser någonstans på internet så är det hemskt vanligt att folk skriver som man pratar. Det verkar bli vanligare och vanligare också. Jag är inte direkt någon spårk polis av något slag för jag vet att jag skriver fel och inte har alldeles korrekt svenska.

Men det är inte den korrekta svenskan jag är ute efter utan det är när man av lathet eller någon sådan form som man inte skriver svenska utan något mera påhittat språk som stör mig så hemskt mycket.

Vissa sidor kan jag inte ens läsa för när folk skriver tex å i stället för att skriva och hoppar jag till och funderar om den människan inte kan svenska över huvudtaget eller om det är så att det bara är ren lathet. När man gör det till en vana så tror jag mera att det är en dumhet helt enkelt. De vanligaste orden jag har sett den senaste tiden som folk verkar glömma bort hur man skriver är:

Jag = ja

Och = å

Har = ha

Det = de

Någon = nån


Visst att man kanske ibland förkortar något ord emellanåt men när man gör det systomatiskt och hela tiden så börjar jag fundera. För har man inte gjort något sådant tidigare i livet utan börjat på de senaste åren börjar jag funderar varför gör man så?


Kom nu ihåg att det är inte stavfel eller meningsuppbyggnad jag menar utan det är man skriver precis som man pratar

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 12 april 2015 19:33


 

Av Jessica - 18 mars 2015 18:24


  Hipp hipp hurra!! Grattis på födelsedagen älskade Agnes!   ...

Av Jessica - 16 september 2014 08:53

I lördags somnade min faster in. Det är så overkligt. Jag har svårt att förstå, finaste faster. Vila i frid. <3 ...

Av Jessica - 8 september 2014 21:19

Idag somnade min farfar in. Det var på ett sätt väntat, sedan en kort tid tillbaka har han varit dålig så jag förberedde mig hela tiden för det här. Men ändå kändes det lika tungt som andra gånger när pappa ringde mig. Nu får farfar frid, han får tr...

Av Jessica - 30 augusti 2014 10:29


Den här veckan var det inge så bra start på dagis för Agnes. Hon har varit ledsen varje dag och hon har inte velat gå dit. När jag har kommit för att hämta henne så har hon sprungit till mig och vill hem direkt. Jag tror att det har blivit fel för ...

Presentation

ღ Linus + Agnes = Kärlek ღ

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards